fredag 11 december 2020

TEKNIK / TECH

Idag 14:53

Trustly ser över sitt varumärke

 

Trustly ses som en av de mest populära och säkra betalningsplattformarna på marknaden. Man genomför oräkneliga transaktioner dagligen världen över och snabbt blivit ett aktat namn inom sin nisch. Trustly samarbetar med mer än 10 000 globala näthandelsföretag, en siffra som ständigt växer. Samtidigt avser man att växa ytterligare med stora expansionsplaner i Asien.  

 

Trustly är primärt aktiv som betalningstjänst i den snabbväxande spelindustrin (casino, betting och poker). Spelindustrin har en av de högsta vinstmarginalerna och är sedermera en ekonomiskt attraktiv marknad för en digital tredjepartslösning. Studerar man en topplista så finner man flera välkända namn som Trustly samarbetar med, som exempelvis 666Casino och Casinostugan m.f. Företaget fungerar som en bro mellan spelföretag och slutkonsument, och gör livet enklare för båda.

 

Nyligen förnyade Trustly sin logo för att stärka sitt varumärke. Men byta logo är endast en liten del av ett varumärke. Ett företags varumärke är byggs upp av en rad olika faktorer som återspeglar konsumentens helhetsintrycket. Samtidigt spelar många andra faktorer in i varumärkets image som också måste beaktas:

 

Ny logo

 

Nyligen förnyade Trustly sin visuella identitet som bättre återspeglar sin snabba tillväxt och moderna betalningsprodukter. Digitala företags främsta konkurrensfördel kommer primärt från den funktionalitet som tillgodoser kundens efterfrågan, medan visuell design anses mer sekundär. Men i dagens digitala samhälle och höga konkurrents måste konsumenten tilltalas på så många sätt som möjligt och inget får lämnas åt slumpen.

 

Den gamla logon med en kundvagn har bytts ut mot ett tjockt, stort “T”, med en pil som pekar framåt, som signalerar att företaget övervinner befintliga utmaningar i nätbetalningsindustrin. Det signalerar optimism och framåtanda lång väg.

 

Snabb expansion världen över

 

Trustly snabba tillväxt ser ut att fortsätta växa även utanför Europas gränser. Företaget finns sedan tidigare i USA, men i Augusti 2020 expanderade företaget till Kanada och Australien, som på sikt som en länk in till Stillahavsländerna och Asien. Därmed krävs en kulturell närvaro, som värnar om varumärket utan kulturkrockar.

 

Börsnotering i framtiden?

 

Idag har riskkapitalbolaget Nordic Nordic Capital störst ägarskap i Trustly med ca 60%, som nyligen minskat lite från 70% ägarskap. Nyligen blev världens största kapitalförvaltare, Blackrock, delägare i företaget. Samtidigt spekuleras det i att Nordic Capital kommer att minska sitt ägande ytterligare, vilket resulterat i spekulationer om en eventuell börsnotering i framtiden. Kan en eventuell börsnotering påverka företaget varumärke?

 

Med olika ägare i företaget kan det uppstå nya utmaningar i form av Intressekonflikter mellan exempelvis Trustlys ledning, riskkapitalbolaget, och/eller andra nuvarande och framtida ägare med starka röster. Det är viktigt att alla parter har samma mål för företaget, samt parternas personliga avkastning både på lång- och kort sikt, där ingen part har incitament som motsätter andra delägares intresse, eller företaget i övrigt.

 

Trustly måste vårda sitt varumärke

 

Samtidigt som Trustly förnyar sitt varumärke så krävs samtidigt en viss försiktighet eftersom företagets snabba tillväxt drar blickar till sig från myndigheter runt om i Europa. Är man i blickfånget krävs en ökad medvetenhet av de signaler företagets agerande skickar allmänheten.

 

Spelbranschen omfattas av allt snävare regleringar som måste följas och ibland uppstår rättstvister mellan stat och operatörer. Trustly och andra tredjepartslösningar för betalningar tvingas då anpassa sig till denna verklighet. I Norge är det olagligt för banker att förmedla transaktioner för spelföretag utan licens. För att kringgå regeln anlitar spelföretagen tredjepartslösningar som Trustly med flera. Trustly har inte brutit mot nån lagstiftning men har via dotterbolag möjliggjort transaktioner mellan norska banker och spelbolag som annars hade varit illegala. Även om Trustly inte bryter mot någon lagstiftning så skickar man signaler som på sikt kan skada varumärket om man inte är försiktig. Att förändra sin logga är ett relativt ytligt ingrepp i ett varumärke. I jämförelse med de signaler som skickas av företagets agerande, som sannolikt sätter sig djupare. Samtidigt hävdar Trustly att norska staten bryter mot EU:s konkurrenslagar, så det är inte en helt enkel situation.

 

Bookmark and Share

Idag 14:43 Snart kan du köra fler program på Arm-versionen av Windows 10


Idag 14:42 Appen Musikmemon på väg att läggas ned - får sista uppdatering


Idag 13:40 "Gamla" konsolerna kämpar med Cyberpunk - men Stadia hyllas


Idag 12:42 Sveriges grannar bygger enorm vätedriven färjan


Idag 12:42 Ericsson stämmer Samsung för patentbrott


Idag 12:42 Apple börjar bygga egna modem för framtida Iphone


Idag 12:42 Växande e-handel lockar CAG - köper Ateles


Idag 12:41 Red Hat byter strategi för CentOS - och retar upp användarna


Idag 12:41 Känsliga personuppgifter lades hos Box - får böta halv miljon


Idag 12:41 Distansarbetet gäckar cheferna


Idag 11:42 Samsungs mikro-led-tv på 110 tum har inga skärmkanter


Idag 11:42 Ericsson stämmer Samsung i patenttvist


Idag 10:41 Nya ai-verktyget öppnar för avancerade glasfasader


Idag 10:41 Här är e-handlarna som inte skyddar kunderna mot nätfiske


Idag 10:41 Robothunden Spot får ny ägare i jätteaffär


Idag 10:40 Shure Aonic 50: Välljudande trådlösa hörlurar med aktiv brusreducering


Idag 10:40 USA varnar för sårbarhet i OpenSSL


Idag 10:40 Nu släpps klassiska spelet Myst i vr-version


Idag 09:41 Corona-sms skickas till hela Sverige


Idag 09:41 Så kan datahallar tjäna pengar på överskottsvärme


Idag 09:41 Nu börjar Advania bygga sitt svenska datacenter


Idag 08:42 Vaccin mot covid-19 skrotas efter falska hiv-resultat


Idag 08:41 Udda exoplanet har omloppsbana som lutar


Idag 08:41 Sveriges utsläpp har minskat med 10 procent


Idag 08:41 Amnesia:33 - ny sårbarhet berör miljontals smarta prylar


Idag 07:41 Därför hakar AWS på no code-trenden ""it-avdelningen älskar det"


Idag 06:40 Filmrecension: Kul lek med fördomar i stjärntäta The Prom


Igår 19:40 Apple tycks fundera på att slopa fler tillbehör för Iphone


Igår 19:40 Upptäckta sårbarheter i Steam kan användas för att ta över datorn


Igår 18:41 Transformator och värmetålig lina ger lättnad för Uppsala


Igår 17:40 Uppgifter: Ny Ipad släpps redan till våren


Igår 16:41 Amazon rekordsatsar på vindkraft i Sverige


Igår 16:40 Störningar hos Facebook Messenger och Instagram


Igår 16:40 Därför kan EU komma att förbjuda Apple TV Plus


Igår 16:40 Cyberpunk-lansering - då slogs ett miljonrekord på Steam


Igår 15:41 Svenska Volta Trucks säljer 1000 ellastbilar: "-verväldigade"


Igår 15:40 Uppgifter: Boston Dynamics säljs till Hyundai


Igår 15:40 Apple anklagas för att se mellan fingrarna med arbetsrättsbrott i Kina


Igår 14:40 PTS vill se ett Swish för alla ""Betaltjänster måste bli enklare"


Igår 14:40 Hackare försöker sälja 85 000 stulna sql-databaser på Darknet


Igår 14:40 Brett stöd för Dualsense-handkontrollen finns nu till Steam


Igår 13:41 Läcka med hemliga försvarsobjekt på nätforum


Igår 13:41 Samsung lanserar ny mikro-led-tv på 110 tum


Igår 13:40 Spacex raket exploderade - men Elon Musk var nöjd ändå


Igår 13:40 Riksbyggen låter konkurrenter ta del av digitala tjänster


Igår 12:41 Så ska Sverige cybersäkras: "Handlar om att kraftsamla"


Igår 12:41 Adobe släpper sista Flash-uppdateringen någonsin


Igår 12:41 Rekordböter för Google i Frankrike


Igår 11:41 Nu är det officiellt - nationellt cybersäkerhetscenter är igång


Igår 10:41 Youtube raderar innehåll som hävdar fusk i presidentvalet


Flera nyheter

Ännu fler technyheter på webben >>>

ANNONS

ANNONS
ANNONS