Det började hemma vid köksbordet. Heléne Fredholm gillade att skriva noveller men saknade möjligheten att få kursiv stil på skrivmaskinen.
Idag är Michael Ländin, vd och den andra delägare av FL-Net, nog ganska glad över sambons novellintresse. För den där första datorn som köptes in för 16 år sedan för att kunna skriva med kursiv stil ledde vidare till ett av de första Internetföretagen i Sverige. I maj 2006 firar Heléne Fredholm och Michael Ländins FL-Net tio år och under dessa år har företaget växt från en handfull besökare per dag till runt över 400 000, från noll till tio anställda.

- Vem kunde tro det när vi började i maj 1996, skrattar Michael Ländin när han tittar tillbaka på de tio första åren som egenföretagare inom Internetbranschen.
Fast vissa aningar fanns nog redan från början. Idéerna var många och det handlade bara om att kunna genomföra dem. Allra först var sajten Dagens Rätt. Lunchrestauranger fick här en plats där de kunde lägga ut veckans menyer och Ländin/Fredholm tjänade sina första pengar.
- Första året hade vi en omsättning på 5 000 kronor, minns Heléne Fredholm.
Efter Dagens Rätt följde Novell på nätet. Där kunde Heléne och andra få sina noveller publicerade. Vem som helst fick skicka in sitt alster till honom och sedan lades dessa ut på FL-Nets hemsida.
Intresset var stort. Tidigare fanns det inget lätt sätt för de författare som saknade bokförlag att sprida sina alster. Sidan Novell på nätet ändrade på detta. Fast alla var inte övertygade om att internet var något att satsa på:
- Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet, sa till exempel dåvarande kommunikationsministern Ines Uusmann den 12 maj 1996, det vill säga samma månad som FL-Net startade.
Så en viss skepsis fanns i Fredholm/Ländins omgivning:
- När vi började i maj förra året tyckte folk att vi var knäppa. Det tycker ingen idag. Nu ringer politiker, företagare och privatpersoner och frågar oss om allt möjligt, berättade Michael i en intervju för SIF-tidningen 1997.
Redan från början fanns idéerna där. Från sitt hus på Öland skapade Ländin och Fredholm den ena sajten efter den andra. Snart började de med gratis nyhetsbrev på olika teman. Nyheter köptes in från bland annat TT och frilansande skribenter. Det hela finansierades genom annonser.
Och i Kalmar läns tidning 1997 spådde Michael Ländin framtiden:
- Inom en snar framtid kommer de flesta att ha tillgång till internet och ha en egen e-mailadress.
Med e-postbrevet Mailbox blev det ordentlig fart på företaget. Tusentals svenskar prenumererade på Mailbox 1999. De hade anmält sig på en webbsida och där talat om vad de var intresserade av. Sedan fick de ett mail då och då som handlade om deras intresse.
- Vanligt folk får inte så mycket mejl och blir glada när det kommer något i brevlådan, sa Michael Ländin i Dagens IT i september 1999.
Det var ungefär då han beslutade att lämna tryggheten som anställd på Telia för att satsa helhjärtat på det egna företaget. Då hade de också börjat anställa. Den förste som anställdes var en annonssäljare. Helene och Michael har aldrig varit rädda för att anställa annonssäljare utan problemet har snarare varit att hitta tillräckligt många bra säljare.
Så ibland har idéerna varit fler än möjligheterna. Utan möjlighet att sälja annonser till den nykläckta idéen för ett nyhetsbrev så har det inte gått att lansera nyhetsbrevet.
- FL-Net har växt och växt för varje år och det som begränsat oss har varit möjligheten att sälja annonser i våra nyhetsbrev. Det är svårt att få tag på bra säljare, berättar Ländin som idag har en handfull riktigt bra säljare till sin hjälp.
Redan från början drevs företaget som ett nätverksföretag. Familjen Fredholm/Ländin styrde sitt Internetimperium från Öland och hade webbservern stående i Hallsberg, mejlen i Göteborg, annonssäljare i bland annat Stockholm och frilansskribenter runt om i Sverige.
De första åren styrdes allt hemifrån den öländska villan. Efter fyra år flyttade familjen in till Kalmar och en del av källaren gjordes om till kontor. Men det räckte inte till så länge utan företaget skaffade sig ett kontor inne i centrala Kalmar.
Här huserar nu FL-Net. Idag är man tio stycken, har en omsättning som närmar sig tio miljoner kronor per år, driver 47 olika webbsajter varav de flesta har e-postbrev kopplade till sig. Företagets webbplatser visas tolv miljoner gånger per månad och det skickas ut 5,5 miljoner e-postbrev varje månad. Och varje år sedan 1997 har företaget gått med vinst.
47 webbsajter… Är det slut på idéer nu?
- Nej, vi har ytterligare ett par på gång och letar hela tiden efter nya idéer. Ofta har idéerna hållit och besökarna strömmat till. Men en del idéer har inte visat sig hålla och efter att ha provat dem så har jag lagt ner webbplatsen.
Är det någon speciell webbplats som visat sig vara helt fel?
- Ja, vi hade en idé om en tjänst som hette Helpme. Där fick man datasupport och om man var nöjd betalade man en femtilapp. Vi hjälpte mängder av människor men bara en handfull betalade.
Även om en och annan idé inte fungerat så är de framgångsrika webbplatserna desto fler. Nyhet.nu har till exempel sammanfattat de största nyhetshändelserna varje vardag i snart tio år. Varje vardag får 40 000 svenskar ett e-postbrev med några korta nyhetstelegram från Tidningarnas Telegrambyrå varvat med reklam.
Andra framgångsrika nyhetsbrev är Kvinna.nu, IT-Nytt.nu, Fuska.nu och Sverige.
Bland nyhetsbreven finns även det engelskspråkiga Worldnews.nu med 10 000 internationella läsare.
Det är mycket NU-adresser bland era webbplatser?
- Sedan 1998 har FL-Net varit svenskt ombud för nu-domänen. Det är ett litet ö-rike i Stilla Havet som heter Nieu och som tjänat pengar på att sälja sin domän. Ö-gruppen, med sina 12 000 invånare, har genom avtalet blivit ett av de mest uppkopplade folken i världen. Det har byggts trådlöst internet över hela ön, berättar Michael.
Till för några år sedan var det väldigt svårt att registrera en svensk domänadress för den som inte hade ett aktiebolag. Det ledde till att nu-adresserna blev väldigt populära i Sverige.
FL-Net har breddat domänhanteringen och är numera ombud även för den svenska se-domänen och den nya europeiska domänen eu. Dessutom registrerar man de stora internationella domänerna com, info, net, biz och org.
På sistone har Michael Ländin och Heléne Fredholm även börjat experimentera med communitys på nätet. De driver tre communitys; Snicksnack med drygt 59.000 medlemmar, Silverplanet med 100.000 medlemmar och nystartade Goldtown med snart 10 000 medlemmar.
Gratis e-posttjänster som Sverige.nu och PC.nu samt annonsmarknader som Biltorget.nu och Basar.nu finns också på listan över tjänster från Kalmarföretaget.
1997 spådde Ländin att alla snart kommer att ha tillgång till internet och egen e-postadress. Vilka förutsägelser finns idag - för Internet och för FL-Net? Börjar vi inte bli trötta på alla mail och reklam?
- TV flyttar garanterat ut på webben för eller senare. Det känns så otroligt förlegat att vara tvungen att sitta och vänta på ett TV-program vid ett visst klockslag. Vi kommer att kunna se alla program på webben när vi vill, och det innebär i sin tur döden för TV-reklam på det sättet som vi är vana vid idag - det vill säga i programpauserna. Det innebär också att företag som FL-Net som kan Internet och säljer reklam via webben kan börja en helt ny epok i vår historia, konstaterar Michael Ländin och Helen Fredholm.
Och vem vågar inte tro på en sådan förutsägelse? FL-net har på bara tio år växt från ett litet företag med ringa omsättning till att bli ett av de största och mest livskraftiga svenska Internetföretagen. Devisen har under dessa år varit att växa försiktigt utan att skuldsätta sig. Det känns igen från en annan smålänning. Ingvar Kamprad heter han visst…
 

1996-2006 År för år - så har det gått
 


Michael Ländin, VD, FL-Net AB


Även Novell på nätet fyller 10 år


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



De tre musketörerna, Snicksnack, Goldtown och Silverplanet är FL-Net:s communitys med sammanlagt 169 000 medlemmar